از حکومت و مردم امریکا چه میخواهید؟
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

1.  از حکومت و مردم امریکا چه میخواهید؟

2.  در این مورد چه پیامی دارید؟                              

فرید احساس، کارشناس مسائل سیاسی: انتظار و توقع من از ایالات متحده امریکا بعنوان یک ابر قدرت جهان و با تأثیر گذاری نقش خود امریکا در جهان اینست که  واقعاً همان گونه ای که در کنفرانس بُن بر موضوعات چون حمایت از دموکراسی و آزادی بیان، حقوق زن، حمایت از ارزش های بشری و .... تعهد کردند، صادقانه عمل کنند و در قرار دادهای خود متعهد باشد و به قضیه افغانستان به عنوان یک هدف ببینند نه به حیث یک ابزار!.

ما  )تمامی( مردم افغانستان خوب به یاد داریم زمانیکه امریکا به افغانستان آمد همه فکر میکردند که امریکا به عنوان یک فرشته نجات آمده تا مردم افغانستان را نجات دهند اما اگر امروز یک ریفراندوم در بین مردم صورت بگیرد نه تنها روشنفکران افغانستان بلکه حتی مردم عام جامعه هم آن دید چند سال پیش را که در خصوص کشورهای غربی و بخصوص ایالات متحده امریکا داشتند، ندارند.

«این به سیاست های دو سو و چند رنگ ایالات متحده امریکا بر میگردد.»

در خصوص مردم امریکا اگر مطالعه ای از مردم کشورهای غربی داشته باشیم، مردمی با روحیه بشردوستانه و طرف دار ارزش های بشری و بشر دوستی هستند من به عنوان یک شهروند روشنفکر افغانستان از مردم امریکا رضایت کامل دارم چون آنها در کمک ها ی بی شایبه خود که یک مثال خوب آن کمک های (USAID) است، ادای دَین کرده اند اما از مردم امریکا توقع دارم که از طریق گرد همایی ها، از طریق رسانه ها و یا هم از طریق سنا و کانگرس امریکا قوه فشار بالای حکومت خود باشند تا از این سیاست های دو پهلوی امریکا در افغانستان جلوگیری شود.

محمد یعقوب مفتون، خبرنگار آزاد در فراه: از حکومت امریکا می خواهم تا به شکل صادقانه به مردم افغانستان در بخش های ملکی خدمت نمایند. چون در این صورت بهتر و مؤثر تر است بخاطری که با حضور نظامی امریکا در افغانستان من و اکثر مردم افغانستان مخالف هستیم.

از مردم امریکا تقاضا دارم تا از عملکرد حکومت خود در افغانستان نظارت داشته باشند و نگذارند که حکومت امریکا در افغانستان فعالیت های خود سر انجام دهند.

پیام من در این مورد اینست تا ایالات متحده امریکا و مردم آن با تعهدات که با مردم افغانستان نموده است متعهد بماند و یک بار دیگر افغانستان را تنها نگذارند چون اگر افغانستان را فراموش نمایند تجربه دهه نود در افغانستان دوباره تکرار خواهد شد و این کشور یک بار دیگر با یک بحران جدی روبرو خواهد شد که تهدیدی برای کشور های منطقه و خود امریکا نیز خواهند بود. 

فرزانه قیومی، روزنامه نگار: به صورت فشرده، از حکومت امریکا می خواهم تا سیاست های یک بام و دوهوای خود را پایان دهد و واقعاً صادقانه عمل کند و همچنان پولی را که در افغانستان به مصرف می رسانند، شفاف باشد، ودر پروژه های اساسی و بنیادی صرف شود. و در نهایت به چال و فریب های خودخاتمه دهد چون مردم افغانستان دیگر از این وضعیت خسته شده اند.

از مردم امریکا میخواهم تا از پول های خود که بخاطر بازسازی در افغانستان به حکومت امریکا می پردازند نظارت کرده و حکومت را تحت فشار قرار داده تا سیاست امریکا واقعاً با همان شعار بشر دوستانه که به افغانستان داخل شده اند، باشد.

شاه محمود جلالی متعلم صنف 12 لیسه شیخ ابونصر فراهی: به حیث یک شهروند افغانستان از حکومت امریکا می خواهم که مبارزه خود را با تروریستان ادامه دهند تا زمانیکه افغانستان به یک کشور عاری از ترویستان، کشوری  پیشرفته و آباد باشد.

همچنان از امریکا میخواهم تا ریشه های اصلی تروریستان را که در کشور پاکستان است از بین برده و به کشتن افغانهای بی گناه جداً خاتمه دهد.

از مردم امریکا تقاضا میکنم که در حمایت از افغانستان به کمک های خود ادامه داده و از کارکرد حکومت خود در قضیه افغانستان نظارت کنند.

 

گزارش: محمد همایون ذهین/ پژواک www.pajhwok.com / یکشنبه 22 اسد 1390

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب